zaterdag 27 november 2021

Workshop Fine Art Photography

In het kader van: ik moet eens wat meer met modelfotografie gaan doen had ik me ingeschreven voor de Masterclass Fine Art gegeven door Kaat Stieber (in samenwerking met Heel Holland Fotografeert)

Geen goedkope workshop maar even googlen leerde mij al snel dat dit soort workshops al snel in die prijsklasse terecht komen. Met Heel Holland Fotografeert heb ik ook de prima georganiseerde roofvogel workshop gedaan dus ik had vertrouwen dat het wel goed zou komen. 

Nadat ik mij ingeschreven had zag ik dat er nog 1 plaats vrij was en aangezien ik weet dat Suzie ook regelmatig workshops doet heb ik haar een berichtje gestuurd om te vragen of ze misschien interesse had om mee te gaan. En dat was zo dus zij heeft zich meteen ook opgegeven; gezellig!

https://kaatstieber.com
Aangezien het in Rotterdam te doen is leek carpoolen ons een prima optie (dat soort dingen zijn eigenlijk nooit bij mij in de buurt, is altijd ver, verder, verst weg) Dus op tijd op pad en we waren prima op tijd aanwezig. Van de 4 deelnemers was er een al aanwezig en 1 kwam na ons binnen. Op de website stond omschreven dat er ook met daglicht gewerkt zou worden, dat was eigenlijk wel de bedoeling maar deze locatie was daarvoor niet geschikt; prima voor mij want nu net met studio wil ik meer ervaring opdoen. Door Covid-19 heeft Kaat haar studio in een oud schoolgebouw op moeten geven (door spreiding van klassen was dat gebouw weer als school nodig), daar had ze wel de mogelijkheid om met daglicht te werken en nu is ze ook weer op zoek naar een geschiktere locatie.

De assistente heette ons welkom in de hal en toen het groepje compleet was leidde ze ons door het doolhof naar de studio waar Kaat op ons zat te wachten. Zonder Corona zouden de groepen groter zijn en zou er met 2 modellen gewerkt worden, nu dus maar 1 model (Jennifer v/d Snoek) maar wel 2 outfits. Kort voorstelrondje en dan aan de slag met shoot 1. Mooie jurk en een hoofdtooi (gehuurd), allemaal een rondje fotograferen, korte pauze, voornamelijk voor het model want die hoofdtooi was nu niet de lichtste. Daarna nog een rondje met deze outfit, model zittend nu. We werkten met 1 flits en een grote octabox, deze geeft een mooiere reflectie in de ogen dan de rechthoekige softboxen en door de afmeting valt het licht om het model heen. Weer wat geleerd, licht kan gewoon hoek om. 

Nette lunchbox (koffie, thee en water konden we gewoon pakken naar wens) Tijdens de lunch even elkaars portfolio bekeken, ofwel website, insta en 500px. De enige man in ons midden heeft duidelijk al meer ervaring (professional), ook de insta van de andere deelneemster bestaat al voornamelijk uit portretten waar van Suzie en mijzelf meer vanalles te zien is.  De volgende shoot is een herfst outfit, ook nu weer 2 rondjes foto’s maken en daarna mag Jennifer haar gewone kleren weer aan, haar bijdrage zit er op voor vandaag.  Wij krijgen nog een uitleg van Kaat over hoe zij haar foto’s bewerkt in Photoshop, hier ook weer wat handige dingetjes ontdekt. We zouden later nog een filmpje over het bewerken ontvangen en een Facebook groep (gesloten, tenminste dat was de bedoeling) om onze foto’s te kunnen delen en commentaar een tips uit te kunnen wisselen.  De Facebook groep is er nu al, filmpjes heb ik nog niet allemaal bekeken, wel al wat 1e foto’s gepost (zelf al wat op mijn eigen Facebook gezet om eens te polsen wat mijn vriendjes er van vinden) Grappig om te zien dat ieder er iets totaal anders mee doet terwijl je met hetzelfde model en outfits hebt gewerkt. Nu moet ik nog serieus aan de gang met het fine art gedeelte, ideeën zat, maar hoe gaan we dat allemaal uitvoeren …. Een aantal ideeën heb ik al (gedeeltelijk) uitgewerkt maar ik heb er ook nog meer ideeën waarvan ik nog even niet precies weet hoe ...


 
 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten