zondag 29 mei 2022

IJsland Noorderlichtreis met fotografiereizen .nl

Het wil maar niet vlotten met het bewerken van de IJsland foto's maar ik heb wel al een paar plaatjes klaargemaakt voor bij het reisverslag dus daar is ie dan:

In maart eindelijk weer eens een reis kunnen maken. Buiten Europa durfde ik nog niet aan met dat rondwarende virus dus werd het IJsland. Op Facebook heb ik deze reis verschillende keren langs zien komen tot ik toch maar eens ben gaan kijken op de site van fotografiereizen .nl , meteen helemaal verlekkerd natuurlijk, zeker omdat IJsland al enige tijd op mijn lijstje staat. De coronaregels zijn inmiddels ook zo ver opgeheven dat er niks speciaals extra meer nodig is, alleen maar prettiger.

Meteen de eerste avond werden we al getrakteerd op het Noorderlicht (Aurora Borealis), na een instructie en wat oefenen met de instellingen op de parking van het hotel riep iemand ‘is dat het misschien?’ En jawel, hop allemaal in de busjes en op naar een donker plekje. Dat werd dus meteen een latertje want het ene moment is het nog mooier dan het vorige, dan weer meer, dan weer strepen, dan weer een dansend gordijn. Doelstelling 1 van de reis is alvast volbracht.( de foto's kun je zien in voorgaande post

Reykjavik
Volgende dag werd dat dus afgestraft met storm. Het schema werd omgegooid, ipv planning dag 2 werd het Reykjavik wat eigenlijk voor de laatste dag gepland stond, moest een hotel geregeld worden want het eerstvolgende hotel was niet bereikbaar vanwege wegafsluitingen door de storm. Vanuit Nederland werd dat overigens prima geregeld. Rondje Reykjavik in storm en regen op zoek naar street art. Ik was binnen 2 foto's de rest kwijt (allemaal uitgewaaierd) dus m'n eigen rondje maar gedaan, Bijna weggewaaid bij de Sun Voyager dus ik ben maar niet doorgegaan naar het opera gebouw Harpan (had ik eigenlijk wel moeten doen alleen al omdat je daar binnen kon) Ik was dus al vrij snel terug bij het restaurantje waar we gestart waren en waar we ook lunch zouden doen. Ik bleek niet als eerste terug te zijn overigens . Voor de 2e helft van de dag stelde reisleider/fotograaf Ron voor om maar een binnen activiteit te doen, niet echt fotografisch maar het weer was wel echt ellendig te noemen en Perlan bleek enorm leuk, met info over IJsland, ontstaan wildlife, een ijsgrot en een aurora show, helemaal goed.

Strokkur
Volgende dag konden we het normale schema weer oppakken wel met wat meer km en dag 2 zouden we op de terugweg proberen in te halen. Het weer was ons nu ook wat vriendelijker
gezind, wel veel wind en nu en dan een sneeuwbui maar nu gold: als het weer je niet bevalt dan wacht even en neem nog een bak koffie in het busje. We hebben verschillende watervallen, de geiser Strokkur, black beach, gletsjer en ijsschotsenmeren gezien. Ik heb een klein trauma opgelopen op diamond beach (camera verongelukt maar ik had zelf een reserve bij me en anders had ik er ook een kunnen lenen van de reisorganisatie) Ik heb me er niet door uit het veld laten slaan; ander camera pakken en hop door … laat mijn reis er niet door verpesten.
(Bleek achteraf beter verzekerd dan ik dacht dus dat viel goed mee) Helaas stond bij de hete modder potten de wind wat verkeerd waardoor de hele route in stinkende mist opging, wat dan ook wel weer grappige momenten opleverde, grote verdwijn trucs en het gevalletje jongens pas op want er staat hier ook nog ergens een bankje. Tijdens de reis was er ook nog tijd voor een fotobespreking waarbij ieder 2 foto's mocht laten zien voor tips of om meningen te polsen en je kon altijd met je fotografievragen bij Ron of Ilona terecht. Ik zal niet verder alle belevenissen beschrijven maar nu gewoon wat foto’s laten zien. Dit was de wintereditie, nu wil ik het ook nog eens in de zomer gaan bekijken, IJsland kan in ieder geval nog niet van de lijst. 


 
Rainbow street Reykjavik
 

Sun Voyager

Perlan

Faxafoss

Gullfoss

Kvernufoss

Reynisfjara (black sand beach)

Dyrhólaey Lighthouse


Fjallsarlon

Seconds from disaster

Steenmannetje M/V


Gunnuhver



Urbex Iceland (dat krijg je alleen als je met fotografen op pad bent :-) )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten