zondag 15 januari 2023

Mishandeling van oude meesters

Op internet ben ik ze al verschillende keren tegengekomen: de dierenkoppen op generaals en koninginnen. Te koop aangeboden: uw huisdier op een klassiek portret. En nu het zo'n heerlijk oud-Hollands/Belgisch k-weer is dacht ik; zou ik zoiets ook kunnen maken? Even googlen op oude meesters en statie portretten en in mijn eigen archief op zoek naar passende plaatjes. Sowieso moest ik het eerst proberen met een foto van mijn eigen koningin Y.T. 

Op de site van het rijksmuseum vond ik 'Portret van een meisje in blauw' van Johannes Cornelisz Verspronck uit 1641. Ik hoop dat hij me kan vergeven voor het verbouwen van zijn portret (geld ook voor de andere schilders trouwens) De jurk van het meisje vond ik toch wat te dik voor Y.T. dus ik heb in Photoshop alle onderrokken verwijderd. Tot slot vond ik dat er nog wel een kroontje op moest om het af te maken.

 

De smaak te pakken dus ook voor mijn ander poezen passende portretten gezocht. Voor Spot kwam ik uit bij Groot hertogin Maria Nikolaevna van Rusland geschilderd door Franz Xaver Winterhalter in 1857. Voor Fabienne koos ik een portret van Elizabeth van Bourbon door Rodrigo de Villandrando 1620, en tenslotte vond ik voor Grey 'La liseuse' van Jean-Honoré Fragonard geschilderd tussen 1770 en 1772.

Zoals ik al eerder aangaf heb ik wel e.e.a. aan de schilderijen veranderd om het passend te krijgen. 2 heb ik gespiegeld en bij La lisuese heb ik wat haar weggepoetst omdat dat voorbij het kopje van Grey stak. Alle portretten heb ik achteraf ook nog een laagje Photoshop verf gegeven zodat het meer een geheel werd. Ik vind ze zelf wel aardig gelukt, maar kijk zelf hieronder maar wat het geworden is

 

 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten