woensdag 16 oktober 2024

Réserve Naturelle De Furfooz

Nog even snel voor het weer echt herfstig wordt een wandeling gepland in de Ardennen. Dagje vrij, route uitgestippeld op Komoot en nog even gekeken op buienradar of het niet toch misschien beter op zaterdag zou moeten zijn. Volgens buienradar zou het op vrijdag tot 17u droog blijven en dat leek me tijd genoeg. Niet te vroeg vertrokken maar ook niet te laat want het is toch dik 2u rijden naar het startpunt in het dorpje Furfooz nabij Dinant.

Furfooz ligt aan de noordkant van de Lesse die daar onderlangs kronkelt langs verschillende rotsformaties. Aan de noordkant van het dorp heb je een glooiend landschap maar in het dal van de Lesse waan je je in berglandschapof dat toch Müllerthal. Mijn auto geparkeerd in het dorp bij 'Les Nutons' een zaaltje met een parking want verder is er in het dorp niet zo veel te parkeren. De route brengt mij langs de kerk naar een weggetje naar beneden. Ik had dit weggetje ook kunnen nemen want onder (eind van de weg) is de parking van Parc de Furfooz. Er zijn werkzaamheden gaande dus ik kijk even op m'n telefoon naar m'n routekaart om te zien waar ik heen moet. Volgens de kaart moet ik het pad rechtdoor volgen maar daar staat een verbodsbord, bord doodlopende straat en nog een maar voor ik kan lezen wat er op staat gaat de deur van de keet waar ik naast sta open en een vriendelijke meneer vraagt me of ik het park kom bezoeken ... park? Dus hij begint te vertellen , Romeins badhuis, middeleeuwse muur, grotten ... verkocht. Entree is €5,- en als ik de bordjes volg kom ik vanzelf weer hier terug. Op de kaart had ik al vlug gezien dat ik verderop mijn originele route weer zou kunnen oppikken dus ik hoop dat ie niet op me heeft zitten wachten.

Sorry Komoot
Om de route door het park te starten moet ik een geknutselde trap van steigermateriaal op en dan een zandpad wat leid naar het gereconstrueerde Romeinse badhuis. Op de originele ruïne is het badhuis opgebouwd zoals het er ooit uit zou moeten hebben gezien. In het badhuis uitleg en foto's van de ruïne voor de heropbouw. Volg de blauwe pijlen langs nog wat Romeinse en middeleeuwse ruïnes naar een gat in de grond (?) Trou du grand duc, een trap leidt de grond in en na een korte bocht verschijnt een 'raam' met uitzicht op de Lesse. Terug naar boven en door op de route, uitkijkpunt nog een stuk middeleeuwse muur en dan  een slingerend pad met veel trappen naar beneden. Onderweg passeer je langs een ondiepe grot trou qui fume, hier zit een gat in de grond naar dieper gelegen grotten, als de buitentemperatuur kouder is dan de temperatuur in de grotten dan ontsnapt hierdoor waterdamp waardoor het lijkt te roken (vandaar de naam rokend gat) Vervolgens gaat het pad langs verschillende grotten waaronder Trou des Nutons, waarin verschillende archeologische vondsten zijn gedaan.

Beneden aan de rivier ligt een eettentje genaamd la Flobette, hier kun je een drankje en/of een huisgemaakt hapje nuttigen (contant betalen graag) Daarna gaar de route rechtsaf achter het eettentje door naar weeral een grot, deze loopt dieper door de grond in maar de toegang is versperd met een ketting dus ik ga braaf maar niet verder (misschien dat het komt omdat ik geen zaklamp bij me heb, of omdat het bord bij de ingang vraagt de vleermuizen met rust te laten, of omdat ik gewoon braaf ben ... laat het even in het midden) 

Wat verderop haak ik weer aan op mijn originele route, bospad achter wat bebouwing langs. Steekt er voor me een slang over, ik weet niet precies wat het is, volgens mij zeker geen ringslang maar een adder heeft toch een ruit of zigzag patroon? Ik houdt maar wat afstand maar toch even foto maken natuurlijk. Thuis uitgezocht blijkt de gladde slang (Coronella austriaca) te zijn, niet giftig en vrij zeldzaam. De oversteek over de Lesse is langs het spoor en net als ik bij de trap ben hoor ik een trein toeteren, even terug om die ook vast te leggen. Langs de Lesse met zicht op de kenmerkende rots Aiguilles de Chaleux, dan weeral langs het spoor de Lesse oversteken en dan een bospad omhoog wat steeds onduidelijker wordt. Er zou hier nog een afslag zijn naar een grot, 2 paden geprobeerd maar de eerste leek dood te lopen en de andere was versperd met allerlei omgevallen bomen en werd steeds sleiler on onduidelijker dus terug, laat die maar zitten.

Mezelf omhoog geworsteld (weekje ziekenhuis is niet goed voor je conditie!) of ik nog op het pad zit is niet helemaal duidelijk en een splitsing die niet op de kaart staat, maar links aangehouden. Kom ik toch weer op een net iets duidelijker pad, rechtsaf gaat waarschijnlijk de rots op (niet gedaan) linksaf vervolgt de route om uit te komen bij het uitzichtpunt. Dan klopte dit stuk route in ieder geval wel. Na uitrusten/van het uitzicht genieten op het bankje gaat de route over een gravelweg terug naar het dorp.Hier nog wat mooi uitzicht over de glooiende omgeving maar het weer begint te veranderen. Als ik goed en wel bij de auto ben begint het te regenen, een uur vroeger dan voorspeld maar voor mij maakt het niet uit. Ik had nog wat andere bezichtigingsopties genoteerd maar door de detour door het park ben ik al langer onderweg geweest en het weer zei me ook gewoon maar naar huis te gaan.

Website: www.reservedefurfooz.be


 
 

 
 
 
 
 




Uitzicht van ongeveer bij de pijl die naar B wijst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten