zondag 29 juli 2018

Bloedmaan 27-07-2018

Ik zat er helemaal klaar voor, het moest enkel nog donker worden. Deze maansverduistering gaat de langste van de eeuw zijn dus tijd zat zou je zeggen. Het begint om half 10, maar dan is het in deze omgeving nog te licht om er iets van te zien, tussen 22:22 en 23:15 zou de bloedmaan (= de verduistering op z'n top) te zien moeten zijn dus om 10 uur ga ik maar eens kijken of ik al iets van maan zie. 
Het is bewolkt en ik begin te twijfelen of ik wel de goeie kant uit kijk. Op m'n telefoon heb ik de SkyView app geïnstalleerd dus die start ik maar eens even op om te zien waar de maan uithangt. Ik keek blijkbaar wel in de goeie richting, maar de bewolking verpest het uitzicht.
Terug naar binnen, even later nog eens kijken, nog niks, kort daarna weer, nu zie ik iets tussen de wolken door schijnen wat op een rode maan lijkt, nu toch maar de camera erbij halen. Statief opgesteld, lens op max. en weg is de maan weer. Nu ben ik vastbesloten. Ik verstel het statief zo dat ik er bij kan gaan zitten en houdt elk glimpje rood in het oog. Heel even komt de totale bloedmaan in beeld, maar nog voor ik alles heb kunnen instellen is ie weer verdwenen achter de wolken. Als ie weer tevoorschijn komt is aan de linkerzijde alweer een strook licht aan het verschijnen. Nu lukt het me wel om een plaatje te schieten, maar geen seconde tijd over want de wolken schuiven er weer voor. Het volgende moment is de rode kleur alweer verdwenen, toch blijf ik het spektakel afkijken en hoop dan misschien nog de volle maan te kunnen vastleggen, maar ook dat wordt verpest door de wolken, gelukkig toch wat aardige plaatjes kunnen knippen. Mars die ook zichtbaar had moeten zijn (vlak onder de maan) heb ik helemaal niet gespot.
Foto's best even groot bekijken, ik heb er m'n best op gedaan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten