zaterdag 25 september 2021

Plantentuin Meise


 In de laatste week van mijn vakantie heb ik maar eens besloten een kijkje te gaan nemen in de plantentuin van Meise. 92 hectare, 18.000 plantensoorten en het kasteel van Bouchout, moet nogal makkelijk een leuke dag opleveren. Aan de ingang kun je een plattegrondje (in verschillende talen) meepakken waarop een wandeling voor het desbetreffende jaargetijde op uitgestippeld is, in mijn geval dus een zomerwandeling. Deze route negerend ga ik eerst een kijkje nemen bij het kasteel en alsof het zo moet zijn: werkzaamheden. Op een of andere manier moet ik in mijn vakantie altijd iets tegenkomen wat in de steigers staat of afgehekt is, in dit geval is de kasteelvijver nagenoeg leeg gelaten voor reconstructie van het eiland en de kasteeltuin wordt heraangelegd. Van de laatste zijn de vormen wel al zichtbaar maar de beplanting moet er nog in. Even een rondje door het kasteel gedaan, hier is een expo over de geschiedenis van het kasteel en de tuinen, oude botanische verzamel attributen, speciale koffertjes om planten mee te vervoeren, allerlei herbologische frutsels en boeken.



Volgende halte het plantenpaleis, het grote geschakelde kassen complex met wereldtuinen als woestijn, Nevelwoud en uiteraard tropisch regenwoud. Ik ben een tijdje blijven hangen bij de Venus vliegenvanger, klein plantje maar zooo fotogeniek! De plantentuin heeft ook de reuzenwaterlelie

(Victoria amazonica) in z'n collectie. Er is 1x per jaar (ergens in juni of juli) de mogelijkheid om je baby (tot 12 maanden oud) te laten fotograferen op een blad van de reuzenwaterlelie.
De reuzenaronskelk is net uitgebloeid,

de enorme kelk hangt er geknikt bij, maar de volgende pot is al bezig in bloem te komen. Niet zo erg dat ik tussen 2 bloeimomenten daar ben want hij schijnt echt verschrikkelijk te stinken. Terug buiten is het acclimatiseren van de tropen. Bij het pachthof maar even wat te drinken halen (alleen cash, geen pin) Ook nog even eigenwijs een kijkje gaan nemen bij de kassen die ze aan het restaureren zijn, ziet er op dit moment een beetje als Urbex uit  En dan op zoek naar de Balatkas, een van de oudste kassen van het land. Voor een evenement is hier een zwembad in geplaatst, beetje jammer voor het plaatje, maar wel een mooi overdekt zwembad zo, moet alleen nog water in.

 

Nog wat vleesetende planten, een aparte geneeskrachtige kruiden tuin, let op giftig.Door naar de Rozentuin . Nog even een drankje bij de Oranjerie, hier kun je wel met pin betalen. Tot slot nog even de middeleeuwse en de Geuren en kleuren tuin meepakken en dan is het wel mooi geweest. Ik heb nog lang niet alles gezien dus ik moet echt nog een keer terugkomen, misschien eens in het voorjaar als de magnolia's bloeien of zo. In ieder geval eens uitzoeken wanneer de werken aan het eiland gereed zouden moeten zijn ... wordt vervolgd





 Plantentuin Meise Website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten