zondag 30 januari 2022

Crystal ball magic

Laatste project (tot nu toe) de glazen bol en het beeldscherm. Wat mooie grafische vormen gezocht op internet, glazen bol ervoor en kijken wat je krijgt

Hoewel het zo simpel klinkt valt dat best nog wel tegen. Om te beginnen moet je alle storende schitteringen weg proberen te houden dus gordijnen dicht en licht uit. Je moet de glazen bol dusdanig positioneren dat je enkel het plaatje erin weergegeven zien en niet ook de menubalk, de rand van je beeldscherm of zelfs de startknop (menubalk verbergen !!!) Hoe je de bal op zijn plek houdt heb ik al een manier voor gevonden dus dat hoefde ik niet op dit moment uit te dokteren. Wel waar ik hem op zou leggen om de juiste hoogte te krijgen; omgekeerd glas bleek perfect. Rubber ringetje erop om de bal op zijn plek te houden en experimenteren maar. Scherpstellen is de volgende uitdaging, wat willen we scherp hebben, de weergave in de bal of de bal zelf of beiden. Beetje aan het proberen geweest, bal scherp en weergave iets onscherp wil voor sommige achtergrondjes wel werken maar plaatjes met strakke lijnen wil je toch in de bol scherp zien.


Dan maar meerdere opnamen maken en  in de nabewerking samenvoegen. Met het nabewerken zie ik ook dat de structuur van het beeldscherm wel heel duidelijk (storend) zichtbaar is. Normaal zie je dat niet maar het midden van de bol geeft een dusdanige vergroting dat ze daar zichtbaar worden. Dat wordt dus weer knutselen om dat een beetje minder te krijgen.

Ik had de zuurstokvariant (achtergrond = grafisch plaatje, geen foto) al op Facebook gepost en een andere (die ik hier post) iets toned down wat kleur en nog wat geknutseld (ik zeg niet wat, wie het weet mag het zeggen) deze had ik ook meegenomen naar het CVO als optie (1 van de 3) voor af te drukken bij de les kleurbeheer. Ik liet de keuze welke af te drukken aan de leraar, en die koos deze dus. Een klasgenootje zei nog maar die met dat blaadje en die bolletjes is ook heel mooi, waarop de leraar reageerde met: maar ik mocht kiezen … Ik heb deze nu dus ook als 20x30 afdruk op de Kast staan. Maar ik zal er nog wel wat meer laten zien hier want je kunt ook hier eindeloos mee aan de slag

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten