vrijdag 31 januari 2014

Hoe zit dat nou met die pixels?

Ik weet wel dat een groter aantal pixels niet automatische een betere foto maakt, maar waarom precies was me niet helemaal duidelijk dus ging ik op zoek naar het antwoord. Dat bleek toch nog lastiger dan gedacht. Eigenlijk komt het er op neer dat het tot op een bepaalde hoogte wel klopt, dat maakt het geheel natuurlijk erg verwarrend. Ik zal het proberen uit te leggen. Om te beginnen het gegeven dat we geen grotere afdrukken gaan maken dan A3 formaat (=297x420mm) , voor grotere formaten wordt een groter aantal pixels wel degelijk belangrijk. Als je nu denkt ‘maar ik wil een stuk van mijn foto kunnen uitvergroten dus ik heb meer pixels nodig’ dan leg eerst maar eens een gewoon foto formaatje (bv 10x15cm) op een velletje A3, dan zie je dat je beste een eind kunt vergroten. 

Wat is een pixel eigenlijk? Een pixel is een gekleurd blokje, en veel blokjes vormen samen een afbeelding. Hoe meer blokjes hoe meer detail. 

Dus meer pixels is beter? Niet helemaal. Elk blokje vangt licht op, hoe meer licht hoe helderder de afbeelding. Maar, hoe meer blokjes je in een vlak zet, hoe kleiner ze worden, hoe minder licht ze kunnen opvangen. 

Dus minder pixels is beter? Ook weer niet waar, het gaat om de verhouding.In geval van fotocamera’s gaat het dus niet alleen om het aantal pixels, maar ook om de grootte van de sensor. De kleine sensor van de gemiddelde compact camera heeft voldoende aan 5 a 6 megapixels (1 megapixel = 1 miljoen pixels), een groter aantallen pixels heeft hiervoor geen of zelfs een negatief effect. 
De spiegelreflexcamera’s hebben een grotere sensor waardoor er meer pixels op kunnen zonder dat deze te klein worden, 10 en zelfs meer megapixels. Bij de keuze van een camera is het dus net zo belangrijk om op de sensor te letten dan enkel op het aantal megapixels af te gaan. 

Er hangt nog een nadeel aan veel megapixels hebben namelijk de bestandgrootte. Meer pixels = een groter bestand, dat betekend dat je een groter geheugenkaartje bij de camera nodig hebt voor hetzelfde aantal foto’s en dat je foto’s meer plaats in beslag nemen op de PC. Als je opnames in RAW maakt worden de gegevens van alle pixels opgeslagen, dit geeft een groot bestand, maar wel met alle gegevens die op de sensor zijn gekomen. Een opname in JPEG is een stuk kleiner, maar bevat ook minder informatie. Als je de keuzemogelijkheid hebt tussen RAW of JPEG zou je kunnen kiezen om in JPEG opnames te maken om minder grote bestanden te krijgen, dit zou ik niet aanraden, de informatie die de JPEG ‘vertaling’ verliest kun je namelijk niet meer terughalen. 

Conclusie: Het blijft een lastige, meer pixels is soms beter maar het is al lang geen graadmeter meer voor een goede camera!

N.B. De plaatjes heb ik dit keer gewoon bijeen ge-googled, volgende keer post ik weer eigen werk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten