zaterdag 27 juni 2015

De Chocoladefabriek Rosmeulen en de brug van Vroenhoven

Nadat ik er bij enkele uitjes van de fotoclub niet bij kon zijn was ik voor deze vastbesloten om mee te gaan, moest me wel wat haasten, maar om 19:00 stond ik zoals afgesproken bij Palethe voor de deur, als een van de eersten zelfs.
Het nichtje van Suzie heeft de sleutel van de voormalig Chocoladefabriek Rosmeulen in Nerem, een prachtig oud fabriekspand wat binnenkort wordt omgetoverd tot een wooncomplex (start bouw is gepland voor 2016) en zij heeft kunnen regelen dat wij van Fotoclub Digipelt binnen mogen om foto’s te maken.


We vertrekken met enkele auto’s richting Tongeren, toch nog een uurtje rijden.
Bij de fabriek staan Suzie en haar nichtje ons al op te wachten en als de hele groep compleet is gaan we naar binnen, daar krijgen we nog een korte geschiedenisles en dan mogen we los.
Ik laat me de weg wijzen naar de trap van de toren en begin met de eerste 3 verdiepingen van het 5 verdiepingen tellende deel. Ik wil de bovenste twee ook nog bekijken, maar ik wil ook zeker de ruimte achter het grote raam vastleggen voor het licht het af laat weten. Ik bedoel dus het daglicht, want elektriciteit heeft het gebouw op dit moment niet. Het grote raam is gedeeltelijk zichtbaar in een van de ruimten en er staat een plas water in de ruimte die het plaatje nog net wat specialer maakt. Tsja, helemaal waterdicht is het pand niet meer maar dat wordt met de bouw wel weer in orde gebracht, en het levert ons wel mooie plaatjes op, net als de kapotte ramen en zelfs de duiven skeletjes.

Van de ruimte met het raam ben in doorgelopen de rechter vleugel in, en daarna weer terug naar de linker vleugel met de toren. Inmiddels hebben de anderen de toren ook gevonden en op de trap wisselen we even tips uit, beste uitzicht is op de voorlaatste verdieping. Dus ik daar op af natuurlijk. Het bovenste raam in het trappenhuis is een boograam met een mooi uitzicht op het landhuis aan de andere kant van de straat en vanuit enkele andere ramen heb je ook een mooi uitzicht op de omgeving. Langzaamaan begint het daglicht te verdwijnen en ik besluit nog maar even een plaatje van de buitenkant te maken. Ik ben niet de enige met dat idee blijkt als ik buiten kom. Een voor een komen ook de anderen naar buiten.
                                           http://www.dechocoladefabriek.be/

Hoewel het te donker geworden is om nog langer in de fabriek foto’s te maken is het nog wel mogelijk om op een andere locatie wat te gaan knippen. 
Victor stelt voor om naar de brug van Vroenhoven te rijden en daar bij het restaurant onder de brug (zo heet het restaurant ook) nog wat foto’s te maken. 
De ingang van dit restaurant is een geliefd stekje voor fotografen. 
Het is een beetje dringen voor het beste plekje maar na wat heen en weer verschuiven en van plaats wisselen heeft denk ik toch iedereen vanaf een goede positie een of meerdere plaatjes kunnen maken. 
Daarna gaan we weer op de terugweg want voor enkelen van ons (ik zij de gek) is het morgen gewoon weer werken dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten