maandag 13 februari 2017

Zeepbellen foto's

Geslaagd exemplaar
Op een van de foto forums kwam ik plaatjes tegen van bevroren zeepbellen en ik dacht wat leuk, dat ga ik ook eens proberen. Eigenlijk dacht ik dat mijn kans al een beetje verkeken was aangezien de temperaturen weer langzaam naar boven 0 gingen, maar op een goeie zaterdag ochtend zag ik de rijp nog op het gras en de struikjes zitten en besloot ik het er toch maar op te wagen.


Uitdaging 1: zeepsop. Ik weet dat zeepsop met citroen geen goeie bellen geeft dus één potje afwasmiddel valt al af. Gelukkig heb ik nog een ander staan, deze zegt zacht voor de huid te zijn maar in ieder geval zonder citroen, dus hier met water een mengseltje van gemaakt. Nu las ik laatst dat je ook wat suiker toe moet voegen voor steviger bellen (of glycerine) maar dat wist ik toen nog niet. 

de Troebele ijsbal
Uitdaging 2: Iets om de bellen mee te kunnen maken. Geen zin om iets in elkaar te draaien dus op zoek naar attributen met een gat erin. Uiteindelijk bleek de steel van de stoffer het beste resultaat te geven.

Jas en schoenen aan, camera in de aanslag en naar buiten met m'n zeepmengseltje. De eerste paar bellen haalden de grond niet eens maar uiteindelijk had ik er eentje op het gras liggen, maar voor ik met m'n camera in de aanslag lag zakte hij in door een zuchtje wind. Na nog enkele pogingen gaf ik het maar op, telkens als ik een bel had die niet voor de landing al kapot sprong dan gebeurde het bij het eerste zuchtje wind. Ofwel, voor dit klusje moet het windstil zijn. 

Zondag ochtend nieuwe poging. Dit keer stond er minder wind dus nu moest het gaan lukken. Eerste paar bellen in de schaduw van het huis in het gras laten landen. Deze bevroren vrijwel meteen tot een troebele ijsbal, ook niet echt wat m'n bedoeling was. Inmiddels was de zon wat doorgekomen, maar het was nog steeds onder 0. M'n opstelling naar een zonniger plekje verhuisd en opnieuw proberen. 

Nog een geslaagd exemplaar
Dit keer lukte het me om enkele zeepbellen in de buxus te laten landen en de combinatie zon en vrieskou zorgden voor mooie ijsbloemen op de zeepbellen. Ik moest wel snel zijn met foto's maken want als de lucht in de bel te veel opwarmde (al na enkele tellen) dan barstte deze. Als de buren nu uit hun raam hadden gekeken hadden ze me zeker voor gek versleten: bellen blazen rondjes om de buxus lopen en dan met die camera erbij, zal er leuk uitgezien hebben. Na zo een uurtje gespeeld te hebben vlug naar binnen, kop koffie om op te warmen en hup aan de computer om het resultaat te bekijken. Er zaten wel enkele geslaagden bij (en nog veel meer mislukten)
Ik had bij deze besloten dat ik aan een officieel bellenblaas setje moet dus toen ik bij de Hema in de buurt was heb ik me daar een Jip en Janneke bellenblaas set aangeschaft. Maar ja, nu vriest het alleen nog maar 's-nachts.
wel sneeuw, geen vorst
Afgelopen weekend toch nog maar eens geprobeerd, nu heb ik bellen zat in alle kleuren, maar ze willen niet meer bevriezen. Die sneeuw deed me hopen dat het nog ging lukken, maar helaas. Ook was het niet windstil, en ik moest ook wat hogere iso waarden gebruiken omdat de zon het liet afweten. Wel nog een tijdje bezig geweest om zeepbellen in alle kleuren vast te leggen. Dat is ook al lastig zat, want waar ga je nu precies op scherpstellen, de rand? de spiegeling? weet je wat ik probeer het allemaal en kijk op het beeldscherm wel wat het beste uitpakt. Ik vind zelf degenen met de spiegeling scherp het mooiste, maar daar kunnen anderen een andere mening over hebben. 
En dat mag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten