donderdag 4 juli 2019

Withings Smartwatch it is

Kruidvat had een anderhalf jaar geleden een fitness tracker in de aanbieding voor een prikkie en die heb ik me toen eentje aangeschaft om te proberen of het iets is. Met Stappenteller, Hartslagmeter en Slaapmonitor was het best een uitgebreide ook nog, alleen de bijbehorende app liet af en toe te wensen over hoewel er wel telkens aan verbeterd werd. Helaas begon een tijdje terug het bandje in te scheuren en aangezien deze niet vervangbaar is moest ik, inmiddels verslaafd aan het ding, op zoek naar iets anders. Mede dankzij de opmerking van de zoon van een vriendin dat 2 horloges dragen maar stom is, ging ik dus op zoek naar een smartwatch met minstens de toeters en bellen die mijn tracker ook heeft en daarbij een  normale wijzerplaat.
Dat om te beginnen bleek al lastiger dan het lijkt. Jemig, wat zijn er veel lelijkerds in de handel zeg! Wanneer is de jaren '80 recht en hoekige digitale klok weer in de mode gekomen?

Had ik eindelijk een mooi exemplaar gevonden, moest ik eerst een hele tijd wachten tot het vanuit China gearriveerd was. Mooi klokje dus snel de app installeren en klaar dacht ik, maar helaas. M'n telefoon herkende het klokje, het klokje werkte ook alleen om de connectie compleet te maken moest nog 1 handeling gedaan worden en deze kreeg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. Op het forum van de producent nagevraagd, fabrieksreset gedaan, app opnieuw geïnstalleerd maar ik kreeg het niet voor elkaar. Bij de webwinkel aangegeven dat er een defect is en kreeg bericht dat ik mijn geld terug zou krijgen omdat het apparaatje inmiddels niet meer in het assortiment zit (!) en het horloge hoefde ik niet terug te sturen. Heel netjes, maar nu had ik nog niks en inmiddels hing m'n tracker met pleister en duct tape aan elkaar geplakt. Dan maar even wat dichter bij huis zoeken. Volgende poging bleek een totale miskoop.
Lijkt heel wat, maar niet voor mij
Behalve dat de watch een stuk groter uitpakte dan leek op de foto klopte er niks van de metingen (in vergelijk met m'n tracker) waren het touchscreen en ik geen vrienden en viel telkens met verbinding met de telefoon weg. Bovendien moest ik als ik het apparaat ontkoppelde in de app daarna de hele app eerst opnieuw installeren omdat de watch niet meer gevonden werd EN was de accu binnen de dag toe aan herladen. Oftewel; deze stuur ik terug. Nu toch maar even een prijsklasse hoger gaan kijken, moest wel als ik een beetje een stijlvol klokje wilde en niet zo'n vierkant blok.
Laatste poging, als dit ook niks is dan ga ik toch weer voor een aparte tracker en gewoon horloge aan de andere pols.
Withings Steel HR 36
Nu gekozen voor een Nokia/Withings watch en gelukkig is deze wel goed. Tenminste, met een kleine kanttekening. De stappenteller is namelijk minder nauwkeurig en telt bij normaal dagelijks gebruik de helft van de stappen die mijn tracker telde. Ik kwam het ook bij een andere review tegen en blijkbaar telt hij bij hardlopen wel correct. Maar goed, daar heb ik wel een oplossing voor: het dagelijkse doel naar 5.000 stappen ipv 10.000, dan klopt het weer. Verder heeft deze een batterijduur van 3 weken ( ruim als ik niet te veel whatsapp en sms berichten ontvang) Bediening of eigenlijk schakelen tussen meldingen in het aparte venstertje is met 1 drukknop en de rest wordt aangestuurd via de telefoon. De app is duidelijk en installeren en verbinden ging soepel.
De voortgang van je ingestelde stappen doel wordt weergegeven met een aparte wijzer (van 0 tot 100%) De slaapmonitor kun je aflezen in de app en in tegenstelling tot mijn tracker herkent de watch zelf wanneer je slaapt. Misschien dat dat voor andere mensen (de rusteloze slapers) niet altijd helemaal goed werkt, voor mij werkt het prima. Hij is waterdicht en geschikt om mee te zwemmen. Er zijn nog allerlei workout customizations in te stellen waar ik nog even in moet duiken, maar tot nu toe ben ik reuze blij met deze smartwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten