zondag 29 november 2020

Springstaartjes

Ik zal je eerlijk zeggen ik had er nog nooit van gehoord tot ik ze op Facebook tegenkwam in een fotografie groep. Sindsdien zie ik ze overal verschijnen, op 500px in de nieuwsbrief van Natuurfotografie en jawel in mijn eigen tuin. 

Even kort, wat zijn springstaartjes? Latijnse naam Collembola. Beestje in de klasse van zespotigen. Vreemd genoeg behoren ze niet tot de insecten. Het zijn compostmakers en ze variĆ«ren van 1 tot 6 mm grootte. Hun Nederlandse naam danken ze aan de gevorkte staart die onder de buik gevouwen zit en waarmee ze in geval van nood weg kunnen springen.  

In mijn tuin tref ik de bolvormige variant aan. Ze zitten verstopt aan de onderkant van enigszins vochtige bladeren en zo gauw ik ze in de zon zet beginnen ze te wandelen om een beschut plekje te zoeken. 


Mijn camera met 100mm macro lens en de volledige set tussenringen klaargezet op statief, afstandsbediening aangeprikt en dan bladeren verzamelen waar ze op zitten. Op zich niet heel moeilijk te vinden alleen is veel blad te droog en daar houden ze niet van. 

Ik heb er een aantal gevonden, mee naar mijn opstelling, blad omdraaien, richten scherpstellen, een foto of 3 a 4 knippen er ze hebben zich alweer verstopt. Volgend blad, en zo verder. Door het kleine scherpstelgebied zijn ze zo uit je beeld gewandeld.


Behalve de springstaartjes trof ik ook nog rupsen en slakjes aan op de onderkanten van bladeren, en zelfs een heel mooi schimmeltje wat ik toch even vast moest leggen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten