zondag 8 november 2020

Herfst bij de waterval van Bayehon

In 2017 zijn we met de fotoclub herfstfoto's gaan maken in Vallee de la Hoëgne , en toen al had ik me bedacht om in die omgeving nog eens terug te gaan voor herfstfoto's. Nu had ik gezien dat er daar in de buurt nog een waterval te vinden is en deze herfst besloot ik daar eens een kijkje te gaan nemen.

De routeplanner ingesteld op Longfaye en toch ook maar Promenade de la Hoëgne ingeladen voor het geval het bij Longfaye een beetje tegen zou vallen en in alle vroegte op weg. Volgens de verschillende wandelroute websites zou ik best bij Moulin du Bayehon parkeren en van daaruit de wandeling naar de waterval starten. Ik had op google maps al gezien dat er aan het begin van het pad niet veel plek is om te parkeren dus op naar de molen dan maar. Daar aangekomen staat er een bord op de ingang van de parking met Fermé en een wegsleep dreigement. Dat gaat hem dus niet worden, keren, terug het pad naar de doorgaande weg, oversteken en kijken hoe ik mijn auto best weg kan zetten langs het bospad en het riviertje. Er staan wat dranghekken om een verzakking af te schermen dus daar parkeer ik maar wat ruim voor zodat ik altijd nog wat naar achter kan als anderen strak voor me parkeren. En niet te strak langs de kant want die verzakking was ooit ook zo'n randje. Ik vind dat ik netjes geparkeerd ben dus spullen uit de auto en op weg. 

 

De waterval is zo'n 1,5 km lopen maar het pad volgt het riviertje dus op weg ernaartoe al verschillende leuke plekjes gevonden. Het pad steekt verschillende keren het water over en er zijn verschillende stroomversnellingen die al een stop voor een plaatje waard zijn. Ik heb mijn laarzen in de auto laten liggen omdat ik niet wist hoe ver en lastig lopen het allemaal zou zijn.  Voor Hoëgne weet ik dat ik ze al meteen aan kan trekken, maar hier geen idee. Volgende keer misschien toch wel aan doen zodat ik in de rivier kan gaan staan. Ik ga er niet voor terug want via stenen en bruggetjes krijg ik m'n plaatjes voor vandaag wel geknipt. 


De herfstkleuren zijn prachtig, en het streepje zon helpt goed mee. Bij de waterval staat een man met een drone beelden te maken. Als hij klaar is heb ik de waterval voor mezelf alleen dus na wat foto's van bovenaf, het steile paadje naar beneden en daar op m'n gemak proberen met compositie en langere en nog langere sluitertijden. Inmiddels ben ik niet meer de enige hier dus ik klauter weer naar boven en vervolg het pad. 

Volgens de wandelroute zou nu een stuk bos volgen waarna je via het veengebied en het dorp weer terug bij het startpunt zou komen. Omdat ik speciaal voor herfstplaatjes kom laat ik het veen gebied voor wat het is (beter om hiervoor nog eens in het voorjaar terug te komen). Het bos neem ik uiteraard wel nog even mee. De oude eikenboom en een heel oude den. Langzaam veranderd het bos van gemengd naar naaldbos. Hier kan ik het niet laten om paddenstoelen te fotograferen. Er groeien hier koraalzwammetjes en heel veel vliegenzwammen.

Daarna draai ik terug, het is inmiddels een stuk drukker geworden, joggers, gezinnetjes met jengelende kinderen (de volle 12 km is ook wat veelgevraagd voor grut van ong. 4 jaar oud lijkt me) en helaas komen er ook mountainbikers op het pad. Ik weet niet of dat laatste überhaupt de bedoeling is, makkelijk is het in ieder geval zeker niet voor ze met de trappetjes en bruggetjes. 

Bij de waterval staat nu een heuse mensenmassa (wel op 1,5m coronaproof afstand van elkaar). Ik ben blij dat ik vroeg gegaan ben. Ook op het pad terug richting startpunt kom ik verschillende andere wandelaars tegen. Waar mijn auto eerst in z'n uppie stond staat het nu vol,. Voor mijn auto staan er nog een stel en ook aan de andere kant van het pad staan er een stel. Ik ben blij dat ik hem in wegrij richting weggezet heb want keren zou nu een uitdaging zijn. Ook langs de doorgaande weg stonden auto's geparkeerd aan beide zijden, tot op de brug zelfs. Ik vroeg me al af waar al die mensen hun auto gelaten hadden, nu weet ik het: overal waar plek is ongeveer.

De route naar Promenade de la Hoëgne laat ik maar voor wat het is, ik heb nu wel weer even bos genoeg gezien. Op naar huis om de foto's te bewerken.





 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten