dinsdag 13 oktober 2015

Rondreis Marokko zuid met Shoestring

Aangezien Nepal met Shoestring me prima bevallen is heb ik ingehapt op een aanbieding voor hun Marokko reizen. Ze hadden ergens vorig jaar een leuke kortingsactie en aangezien ik toen vroeg in het jaar met vakantie ben gegaan besloot ik dit keer toch maar weer na de grote meute te gaan. Het is toch leuker om het nog tegoed te hebben als de anderen alweer terugkomen. Ik boekte zo vroeg dat een medewerkster van Shoestring me een dag later even opbelde om te vragen of ik me niet vergist had in de datum, goeie service!
Djemaa el Fna plein
Op een na hadden alle medereizigers al contact gehad via mijn shoestring en de daarop aangemaakte WhatsApp groep. Enkelen hadden zelfs al in de trein afgesproken maar dat is blijkbaar niet helemaal goed gegaan door vertragingen e.d. Op schiphol speurde ik de stoelen bij de gate al af naar mijn mogelijke reisgenoten. Toen op een bepaald moment een groepje mensen zich aan elkaar begon voor te stellen ben ik erbij gaan staan en inderdaad, dit waren ze, of tenminste een gedeelte. Bij het overstappen in Casablanca bleken de ontbrekende personen inmiddels ook getraceerd te zijn.
Imlil
In Marrakech stond onze gids ons op te wachten, geen Achmed zoals in de gegevens stond maar Mohammed. Deze reis heeft een redelijk druk schema met veel Bus-uren maar dat heb je al snel met zo'n rondreis. De eerstvolgende 2 dagen hebben we in Marrakech, in principe vrije tijd, maar we hebben allemaal wel de excursies geboekt. De stadswandeling met o.a. bezoek aan de Tombe Saadiens en Bahia Palace is een halve dag excursie waarbij je in toch wel een redelijk tempo door het centrum van Marrakech holt, had van mij wat rustiger gemogen met name
de tocht door de verschillende soeks, voor mij was hier een verhaaltje en aanwijzingen welke soort soek waar te vinden is net zo goed geweest dan al deze soeks doorwandelen zonder tijd om echt iets te bekijken en/of kopen maar goed, daar hadden we daarna nog tijd voor. De volgende dag hadden we Imlil op de agenda, de excursie naar het Hoge Atlas gebergte. Heerlijke wandeling door een gebied met op de berghellingen de walnoot bomen. Terug in Marrakech zouden we eigenlijk weer eten (inbegrepen) in het hotel, maar het leek ons leuker om naar het Djemaa el Fna plein te gaan en daar te eten bij een van de vele eettentjes die er 's-avonds worden opgezet.
Aït Benhaddou

Volgende ochtend een lange rit naar Aït Benhaddou deze pittoreske kasbah is gebouwd op een berg en hier zijn verschillend films opgenomen. Van bij het zwembad van ons hotel kijk je er mooi op en natuurlijk brengen we er een bezoek aan.

Het volgende op het programma is Merzouga, een hele dag rijden naar de woestijn. In de Auberge aldaar slapen we een nacht in tenten, de dag erna brengen we eerst door bij het zwembad en tegen de avond vertrekken we  per dromedaris naar een kamp in de woestijn. We zijn net niet op tijd boven op de zandberg voor de zonsondergang maar heel erg is dat niet. In het tentenkamp eten we Tajine met zelf meegebrachte wijn (is nog lastig aan te komen in Marokko) Je kan in een van de tenten slapen maar ik besluit met enkele anderen om buiten te blijven liggen en naar de sterren te kijken.
De volgende ochtend krijgen we lekker warme maar veel te zoete Marokkaanse thee op bed. Nog in het donker vertrekken we weer op de dromedaris terug richting de Auberge.
Daar is het ontbijten, douchen en de bus weer in op weg naar Tinerhir.
Volgens de reisbeschrijving zouden we in de Todra kloof overnachten maar we zitten dus in een hotel in een stadje een eindje er vandaan, jammer! Ik had gehoopt een stuk te kunnen gaan lopen in de omgeving van de kloof, maar hier is nu niet veel.
Gorge du Todra
We bezoeken de kloof de volgende dag en we krijgen ook even de tijd om wat 'los' te lopen. In de kloof zijn wat hotelletjes en bij een is een en ander ingestort, zou zomaar het hotel kunnen zijn waar we eigenlijk zouden verblijven. Na de lunch wil een deel van de groep nog door de akkers wandelen maar Cynthia heeft haar knie verdraaid en Merijn voelde zich niet zo lekker dus die willen naar het hotel. Lastig lastig en dat terwijl het voor vertrek geen probleem zou zijn volgens onze gids, maar goed er is uiteindelijk een lift geregeld voor die twee en de rest kon aan de wandel.
Bij Ourzazate bezoeken we een kasbah, de gids die we eigenlijk mee zouden krijgen probeert z'n prijs omhoog te gooien maar daar trappen we natuurlijk niet in, hij druipt vloekend en scheldend af (zo leren we ook nog wat Marokkaanse scheldwoorden) en onze eigen gids neemt het dan maar over. Het lukt mij natuurlijk weer om soort van te verdwalen in dit bouwwerk, de groep was ineens weg en ik ben maar wat gaan zwerven, trapjes af tot ik weer beneden uit kwam, komt de groep net uit een andere gang gewandeld. Ons hotel zit een eindje uit het centrum dus we worden per bus op de markt afgezet waar we nog wat kunnen rondneuzen.

Onderweg naar Taroudannt komen we langs de filmset van 'the hills have eyes' even stoppen, de bus moest even een stukje achteruit want we waren er al bijna voorbij gereden. Even lekker rondgeneusd tussen de film props, er staan ook wat dingen van andere films tussen en je kan gewoon overal aan zitten in zitten en op zitten, alleen even een centje achterlaten bij de mannetjes die de boel bewaken. In taroudannt zit ons hotel binnen de stadsmuren dus we mogen vandaag zelf een restaurant uitzoeken, dat blijkt lastiger dan het lijkt, vanwege het offerfeest zijn al verschillende zaken gesloten. Volgende dag sightseeing Taroudannt en 's-avonds weer een uitdaging om een restaurant te vinden.
Volgende dag is het offerfeest, we rijden door een uitgestorven Marokko richting Essaouira.
Op enkele plaatsen onderweg zien we de buitendiensten die aan het offeren vooraf gaan en later zien we ook her en der de geslachte schapen gevild worden.

Essaouira

In Essaouira aangekomen nemen we onze vooraf gekochte lunch mee naar het strand om het daar met wat extra zand te nuttigen. In het stadje zelf zien we dat ze op verschillende plekken op straat de schapenkoppen aan het afbranden zijn, dat stinkt behoorlijk. We eten bij een restaurant met een mooi uitzicht maar met Europese prijzen, dat wordt weer wat extra geld pinnen! Je went zo snel aan die lagere prijzen dat €20,- voor een hoofdgerecht ineens belachelijk duur lijkt. Na het diner ga ik met Cynhia en Ilona terug naar het tentje waar we eerder gezien hadden dat een Gnaoua bandje zou spelen, leuk om ook eens mee te maken.
Essaouira is een leuk vissersstadje wat enigszins Frans aandoet, klopt ook wel want de Fransen hebben het hier enige tijd voor het zeggen gehad. Hier had ik best nog wat langer door kunnen brengen maar helaas zit het er alweer bijna op, nog een lange reisdag naar Casablanca, daar een bezoekje aan de indrukwekkende Hassan II Moskee (helaas niet van binnen kunnen bekijken) en de volgende dag alweer terug het vliegtuig in.