dinsdag 5 september 2017

Waterjuffer jacht



Gewapend met m’n 100mm macro lens trok ik naar het Hageven ‘op jacht’ naar waterjuffers. Goed vroeg in de hoop ze te kunnen aantreffen met nog wat dauw op de vleugels, dan zijn ze wat zwaarder en minder snel geneigd op te stijgen. Maar helaas, niet veel dauw om te beginnen en ook niet veel succes met het lokaliseren van de beestjes. Waar ik van andere jaren weet dat ze er zitten, leek er deze dag niemand thuis, en op een andere locatie trof ik er slechts 1. Die ene heeft me m’n sportmomentje wel bezorgd. De beestjes hebben zo een aantal favoriete stekjes waar ze telkens terug komen, da’s leuk, maar deze had er 3 en tussen deze drie stekjes ben ik dus ongeveer een uur achter dat beest aan heen en weer aan het rennen geweest. Telkens proberen nog iets dichterbij te komen en hem dan verjagen en bij het volgende stekkie weer proberen.

Weidebeekjuffer (man)
Na deze verwoede pogingen met matig resultaat besloot ik maar eens te spieken in de exif informatie van andere juffer fotografen om tot de conclusie te komen dat de mooiste plaatjes geschoten waren met 200-300 en zelfs 400mm. Tuurlijk, dan hoef je minder dichtbij te komen dus minder kans dat je ze verjaagd

Dus nog een mooie ochtend geprikt en dit keer met m’n 300mm lens op pad. Ook dit keer geen dauw, maar wel meer juffers om uit te kiezen. Nu ik er wat verder van af kan blijven lukt het me iets beter, maar dan ook maar iets. Blijkbaar ben ik toch te lomp in m’n bewegingen want het lukt me nog steeds ze telkens te verjagen, maar dit keer heb ik toch wel wat  meer leuke plaatjes van de Weidebeekjuffers. 

Weidebeekjuffer (vrouw)

Thuis bij de vijver is het me ook nog gelukt om de Azuurwaterjuffer en Vuurjuffers vast te leggen. Ga ik helemaal (alle 1km) de hei op terwijl er thuis vanalles rond de vijver vliegt. Vorige week ook nog de Bloedrode heidelibel in eigen tuin vast kunnen leggen

Azuurwaterjuffer
Afgelopen zondag toch nog maar een rondje hei gedaan, dit keer ging ik voor de mistige zonsopkomst, dat is ook matig gelukt en wat baal ik dan als ik de ochtend daarna naar m’n werk rij en de meest prachtige kleuren in de lucht zie verschijnen, maar daar hebben we het maar niet over. Mistige ochtend op de hei betekend wel dauw maar aangezien ik eigenlijk wel weer even een beetje klaar ben met juffers had ik dit keer m’n 100mm weer meegenomen om bloempjes en grasjes met dauw vast te leggen. De spinnenwebben met druppels zijn een heerlijk geduldig onderwerp en ik zie ook al allerlei fotobewerkingstrucjes die ik er mee zou kunnen uithalen.
Vuurjuffers
Op de weg terug kom ik langs het stekkie van de juffers en kan het toch niet laten om nog even te kijken. Ik tref er een beekwaterjuffer mannetje met dauwdruppels op het lijfje, maar dit weerhoudt hem er niet van om gewoon weer zo’n spelletje krijgertje te starten. Het is me gelukt om hem vast teleggen, maar nu ben ik echt wel even klaar met ze. Nieuwe uitdaging: vlinders met dauw … moet ik er alleen nog achter zien te komen waar die vlinders slapen, want deze ochtend heb ik er om precies te zijn 0 gezien. Tips zijn welkom!

Weidebeekjuffer (vrouw)

Bosbeekjuffer

Weidebeekjuffer (man)

Bloedrode heidelibel



Geen opmerkingen:

Een reactie posten