woensdag 12 augustus 2020

Dagje Zeeland

 

Net voor het opheffen van de lock-down maatregelen in België (foei ikikke) heb ik besloten om een dagje foto’s te gaan maken in Zeeland. In m’n eentje, met een lunch pakketje en flesjes drinken dus volledig Corona-proof. Ik had een aantal locaties uitgezocht die misschien wel interessant zouden zijn voor een foto-uitje, misschien met de fotovrinden nog eens te bezoeken. 1e stop Zeelandbrug, die weet ik zeker dat de moeite waard is. Wat gespeeld met de filters om zacht water te krijgen en op m’n gat schuivend tot aan de waterlijn voor een leuk doorkijkje.

 

Vervolgens op naar de Gebroken dijk bij Goes. Ik had een appje gedownload om te kunnen zien wanneer hoog en laag water is dus geen verrassingen op dat vlak. De gebroken dijk is leuk voor als je in de buurt bent, maar ik zou er niet apart voor gaan rijden. Er zijn wat brokstukken die een beetje extra aan je landschapsfoto kunnen toevoegen, maar voor het grootste deel is het maar lastig weer te geven wat het is, wat verzakte bestrating, brokstukken en paalresten, niet een samenhangend geheel.


Dan door naar Hansweert voor het wrak van de Captain James A Duffy, een houten sleepboot die zo’n 50 jaar geleden in de problemen kwam en waarvan sindsdien de resten op een zandbank voor de voormalige vluchthaven van Hansweert liggen. Op internet kwam ik een foto tegen van de boot in betere tijden, bijna niet te geloven dat het om dezelfde boot gaat


Nu ik toch zo lekker in de wrakken zit, en het nog laagtij is maar meteen door naar Yerseke, daar zouden er een stuk of 3 liggen en de oude haven zou ook een bezoekje waard zijn. Dit keer m’n vouwfiets uitgepakt zodat ik het stuk over de dijk per fiets kan doen. Kom ik onder aan de dijk, slagboom toe. Geen bord, geen melding dus ik denk zal wel voor autoverkeer zijn dan dus eronderdoor met m’n fiets en ju! Op de dijk een onafgewerkt asfalt pad, dus dat zal de reden zijn. De 3 wrakken zijn al snel gespot, niet zo maai als het wrak bij Hansweert maar met de mooie wolkenluchten geeft het toch wat mooie plaatjes. De oude haven leent zich ook prima voor enigszins dramatische plaatjes. Een paar spetters regen, zet gelukkig niet door maar ik ga voor de zekerheid toch maar terug. Waar ik op de dijk bovengekomen ben staat een bord (als je van onderaf komt niet duidelijk zichtbaar) met de mededeling ‘afgesloten dijkvak’ oeps, dat was het dus.

 

Als afsluiting een wandeling over de dijk bij Waarde. Even een kijkje genomen bij de zeehonden op de zandbank in de Schelde, is wel een eindje uit de kust maar leuk om te zien.


Conclusie van de dag, geen van de sites is op zich een reden om te gaan bezoeken, maar zo bij elkaar is het dan weer wel de moeite waard

Volgende keer door naar Domburg/Westkapelle, misschien een lang weekend voor plannen, nog zat te zien hier

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten