zondag 18 oktober 2020

Abbaye de Villers


Van de Abdij van Villers heb ik al wat foto’s langs zien komen dus besloot ik maar eens zelf een kijkje te gaan nemen. Gelegen ongeveer halfweg tussen Brussel en Charleroi ongeveer anderhalf uur rijden vanaf thuis. Vanwege Covid-19 werd op de website geadviseerd om je kaartje online te bestellen (€9,-) dus na wat klikken op het internet was dat geregeld en kon ik op pad. Uiteraard tref ik het weer dat er werkzaamheden gaande zijn aan de abdij, ik lijk daar een abonnement op te hebben. Er wordt een nieuwe oversteek over de weg naar het bezoekerscentrum bij de watermolen gemaakt dus daar staat een kraan en stijgers en doeken.

Ik zal eerst even kort vertellen wat ik te weten ben gekomen over de abdij: In 1197 wordt gestart met de bouw van de abdij waar ongeveer 400 monniken komen te wonen. Tijdens de Franse Revolutie moeten de monniken vluchten. De Abdij wordt vernield en geplunderd in 1794 en daarna verkocht aan een handelaar in bouwmaterialen die haar steen voor steen afbreekt, gelukkig niet alles maar de Abdij vervalt langzaam tot ruïne. De spoorlijn Ottignies-Charleroi wordt aangelegd in 1854 en brengt de eerste toeristen naar de Abdij, het spoor wordt wel dwars over het terrein aangelegd. In 1893 komt het terrein in bezit van de staat en begint de eerste poging tot restauratie. In 1972 worden de ruïnes geklasseerd als historisch monument en historische site en in 2014 worden de ruïnes opengesteld voor het publiek. 

Ik had dus gedacht een uurtje of 2 daar rond te lopen en foto’s te maken en het dan wel weer gezien te hebben maar ik heb er zeker 4 uur rondgelopen. Er zijn verschillende plaatsen waar je de heuvel op kunt voor een uitzicht over het terrein, bij de kapel van OLV van Scherpenheuvel of bij de kapel van st Bernardus. De Abdijkerk is wel de meest indrukwekkende ruïne, maar ook het gastenverblijf en de kelders zijn interessant. In de monnikenrefter lopen geiten en ganzen. Er was een fototentoonstelling verspreid over het terrein en er liep een schoolklas rond die opdrachten moesten doen dus het was wel lastig om de verlaten sfeer in mijn foto’s te krijgen. Helaas was het café/restaurant gesloten, dan maar een blikje cola gekocht in de abdij winkel en maar gewoon thuis eten. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten