zondag 21 februari 2021

1 Week later en het is Lente

Vorig weekend heb ik nog een (voorlopig) laatste poging bevroren zeepbellen kunnen doen bij -10°C, dit weekend krokussen en sneeuwklokjes en met een boekje en een drankje bij
+17°C (in de zon zelfs +25°C) op de vlonder, kan het nog gekker?

Te beginnen dus bij het winterweekend: Sneeuw ligt er nog volop en ik  waag me dus weer eens naar buiten met mijn camera en potje bellenblaas. De bellen blazen en zelf laten landen is al kansloos want er staat nog altijd net te veel wind. Dan dus de rietjes methode. Rietje in het sop en bel blazen waar je hem wilt hebben. Vereist wel enige handigheid. De eerste paar pogingen knappen nog voor ik scherp heb kunnen stellen, maar dit keer ben ik van plan vol te houden. Ik maak enkele filmpjes, dan heb ik in ieder geval iets op beeld voor het geval de foto's niet lukken. Op 1 van de filmpjes zie je precies waar het aldoor mis gaat; ik blaas de bel, er beginnen zich ijs sterren en bloemen te vormen, dan zie je dat de bel begint te trillen van de wind en pats, kapot. Er is er ook 1 die wel helemaal bevriest maar dan alsnog kapot springt. Het lukt me nu toch ook om een paar foto's te knippen. Heheh, kan ik eindelijk m'n handen gaan warmen aan een bakkie koffie!

 

In de volgende dagen valt de dooi in, gepaard met regen (wat anders) en binnen enkele dagen is het bewijs van winter verdwenen. Al snel stijgt de temperatuur naar de dubbele cijfers in de plus. Perfect lente weer om eens een kijkje te gaan nemen bij het Hobos. Ooit was de hoeve een alom bekende Urbex locatie (Maison Clercx), maar nu is alles strak dichtgeboard. Toch even over het kapotte hek stappen en kijken of echt alles dicht is. Behalve een raam in de schuur is alles dicht en dichter. Door het raam kun je de stempels zien staan die de boel overeind moeten houden.
 

 


Dan maar een rondje door het Bos, natte voeten gehaald bij de schuur om de spiegeling op de foto te kunnen zetten. Weer in overtreding door het pad recht terug naar de hoeve te nemen. Broedgebied, dat is nu nog niet dus het kan wel, zeker als er ook mensen met hond door gaan. Ik kom onderweg nog een plak ijs tegen op een plas in de schaduw, echt het laatste. 


 

Terug bij de hoeve nog even naar de grillige kastanjebomen gekeken, dat is wel een ideetje voor een ander jaargetijde. Dan terug naar huis voor dat boek en dat drankje op de vlonder. Vandaag begonnen met een rondje hei en fietsen door het achterland, niet veel fotomomentjes, niet dat het niet de moeite waard is, maar dit is bekend gebied en dan wordt je een pak kieskeuriger met waarvoor je je camera tevoorschijn haalt. Vandaag dus die +17°C (in de zon +25°C)dus geïnstalleerd op de vlonder met boek en drankje, broekspijpen opgerold tot de knie en in m'n hemd, en dat in februari. Ik hoor net dat dit de warmste 21 februari ooit gemeten in België was. 


Dit is de zeepbel die wel (bijna) helemaal bevriest

deze barst al vrij snel door de wind

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten