zaterdag 29 januari 2022

Orbeez en skeleton leaves

De orbeez heb ik in een youtube tutorial langs zien komen, gel balletjes waar je leuk mee kunt spelen. Ik heb op de Ali’s de 5-6mm variant gekocht voor een paar centen, dan krijg je een zakje spelden knopjes die je een paar uur in water moet laten wellen tot ze hun maximale grootte hebben bereikt. De skeleton leaves zijn dan weer een ander verhaal, ik had al een blad in de tuin gevonden die van zichzelf al begonnen was geraamte te worden. Deze samen met wat andere bladeren (verschillende soorten om te proberen wat het beste werkt) in een bak water gezet, scheutje chloor erbij om het wat hygiënisch te houden (proberen dan toch) en dan maar wachten. Na 1 week was het reeds begonnen blad klaar, de rest maakte nog geen aanstalten uit elkaar te vallen dus laat nog maar even staan. Wat Orbeez in de week en na een tijdje kon ik aan de slag. 

Glasplaat zodat ik licht van onder kan laten komen, nog wat andere attributen bijeen geraapt en beginnen maar. De orbeez zijn glibberig, blijven niet liggen waar je ze wilt hebben of blijven aan je vingers of de tandenstoker plakken waardoor je ze gewoon op de grond zwiert, op zoek met een lampje waar ze terecht gekomen zijn … hobby he! De bladeren die ik nog even had laten staan willen pertinent niet uit elkaar vallen; niet de goeie soort om skeleton leave van te maken. Ze zijn wel mooi gebleekt door de chloor dus toch maar even laten drogen op een krant. Nieuwe poging; terug de tuin in op zoek naar ander blad voor een nieuwe poging. Of daar wel geschikte exemplaren tussen zitten moet nog blijken. 

 
 



Toch ook nog maar een ochtendje op de hei gaan kijken, de koeien stonden natuurlijk niet op een fotogenieke plek, bewolkte oninteressante lucht dus maar met de neus over de grond op zoek naar bloeiende mossen. Ook dat viel wat tegen, geen felrode lucifertjes te vinden, wel wat bekermosjes met bruinrode kroontjes en een toefje (denk ik) kopjesbekermos op de stam van een berk. Paddenstoelen zijn er ook nog, de meeste wel snotterig van de nachtvorstjes maar ook heel mooi ruig elvenbankje, mooie gestoffeerde soort, de luxe bank. Niet voor niks gegaan, maar ik wacht nu toch wel wat mooier weer af om nog eens de hei op te gaan.



 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten