zondag 22 februari 2015

Photo stacking (poging 1)

Op de fotoclub was de term photo stacking al enkele keren gevallen en nu het toch niet echt 'buiten' weer is dacht ik kom, laat ik het eens proberen. Als onderwerp koos ik enkele stenen uit mijn verzameling en ging ik aan de slag met mijn mini studio. 
Camera op statief, studio ingericht, lampen gericht op onderwerp om dan tot de ontdekking te komen dat de batterij van m'n afstandsbediening leeg is. Natuurlijk weer net van een type wat ik niet zo in de kast heb liggen dus moet het maar gewoon met de vinger op de knop.
De eerste paar foto's merkte ik al dat ik veel te grof ben met het focuspunt verleggen dus de volgende paar maar wat voorzichtiger aan gedaan. Na een uurtje foto's maken vond ik het wel genoeg, alles weer opgeruimd en de computer
opgestart om te kijken wat ik nu precies heb, en het eigenlijk stacking natuurlijk.
Ik heb nu dus een heel pak foto's van één onderwerp met het focuspunt op verschillende plaatsen, ik kies één basisfoto en zet de anderen die ik wil gebruiken daar als laag in (gewoon Ctrl-C in de ene en Ctrl-V in de andere) Vervolgens laat ik photoshop eerst deze lagen automatisch uitlijnen (alle lagen selecteren en dan tabje bewerken, lagen automatisch uitlijnen, automatisch aanvinken en OK) 
Daarna het eigenlijke stacking ofwel de beste focus uit alle lagen combineren (tabje bewerken, lagen automatisch overvloeien, afbeeldingen stapelen en OK) Photoshop vind dat ik te veel foto's tegelijk probeer te doen dus: foutmelding! Dan maar in delen doen, ik had voor deze foto in totaal 13 beeldjes dus die heb ik in 3 of 4 keer moeten doen. Mijn computer wordt te oud voor dit soort geheugen vretende acties. Goed, maar nu heb ik dus een mooi lijstje laagmaskers van telkens het meest scherpe stuk van de foto's, lagen samenvoegen en klaar! Nou ja bijna dan want dan moet de kleur etc. nog wat opgehaald worden, iets andere uitsnede, je kent het wel (denk ik)
Het resultaat valt me wel wat tegen, bij veel van m'n pogingen heb ik toch net een fotootje of 2 a 3 te weinig geknipt en mis ik een stukje scherpte, deze van de woestijnroos vind ik zelf nog wel het beste gelukt 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten